Köp- & leveransvillkor
Kontaktinformation
Nordic Metall Trade AB
Org.nr 556786-6123
info@nordmet.se
Klingekärrsgatan 5
566 31 Habo
+46(0) 36- 36 20 50
Nordmet säljer varor via internet, telefon och e-mail, till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller
organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID
handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från
din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.
Beställning
Beställning görs på vår hemsida www.nordmet.se . Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa oss på tel +46 (0)36 36 20 50 eller mejla. info@nordmet.se . Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket.
Vid alla köp kan du, i samband med beställning och leverans från oss, få information om våra samarbetspartners såsom fraktbolag.
Priser och produktbilder
Samtliga priser anges i svenska kronor exlusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Nordmet reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls nordmet.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.
Personuppgifter
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med personuppgiftslagen (PUL) och dataskyddsförordningen.
Informationen du lämnar om dig själv används av Nordmet.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Nordmet.se eller våra leverantörer.
Frakt och leverans
I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Nordmet.se hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har
varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. Nordmet.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten, Schenker, UPS och DHL med en någon extra dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta på info@nordmet.se eller på +46 (0)36 36 20 50
Betalning
I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning. Läs mer om de olika betalsätten. Vid kortbetalning så görs en direktdebitering.
Nordmet.se har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta.
Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA – Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Varan behöver returneras i ett oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering. Produkter som specialbeställts på kunds önskas tas inte i retur. Om du är osäker på om varan du köpt berörs av detta undantag ber vi dig kontakta vår kundservice.
Enligt konsumentköplagen har du som kund 3 år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. En reklamation behöver göras inom skälig tid från att felet har upptäckts, vilket anses vara 2 månader. Fram till 6 månader efter köp har säljaren bevisbördan för att felet inte var ursprungligt. Efter 6 månader ligger bevisbördan istället på konsumenten.
Mejla oss på info@nordmet.se eller ring +46 (0)36 36 20 50. Vi behöver följande information:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras
Nordmet.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Returer sker i överenskommelse med Nordmet. Paket som skickas med annat fraktsätt och hamnar hos ombud kommer ej att hämtas ut utan returneras till avsändaren.
Nordmet återsänder inte paket som felaktigt gått i retur så länge inte felet ligger på Nordmet.
Återbetalning
När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar. Om du har betalat med faktura eller direktbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort.
Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om max 200 kr beroende på vikt om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7-14 dagar beroende på fraktsätt innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Reklamation
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta oss på info@nordmet.se eller +46 (0)36 36 20 50 . Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.